SAS - Kormányszög jeladó
Vdash - Magyarország
Gyakori Volvo hibák SAS - Kormányszög jeladó

SAS - Kormányszög jeladó

2022. május. 26.

A Kormányszög jeladó hibái és működése

 
Tapasztalatunk szerint talán az egyik leggyakoribb meghibásodás a VOLVO S60 S80 V70 XC70 XC90 típusoknál (P2 platform) a kormányszög jeladó vagy más néven kormányátvezető  meghibásodása. Technikai nyelvén SAS (Steering Angle Sensor). Mielőtt részletesen belevágnánk a témába, beszéljük át a SAS elvi működését és betöltött szerepét az autó működtetése során. A kormányszögjeladó a kormányoszlopon található a légyzsák alatt, mely az aktuális kormány állásról küld valós idejű adatokat a fékvezérlőnek (BCM).
 
Ezen kormány pozíció határozza meg egy vészfékezés esetén, hogy a fékvezérlő modul mely kerekekre irányítson nagyobb vagy kevesebb fékerőt a legjobb és legbiztonságosabb fékhatást kifejtve. Működési elve nem bonyolult: két egymáson elhelyezkedő tárcsa egymáshoz viszonyított pozícióját figyelni a rendszer. Az abszolút 0 fokos kormány állásban amikor a kormányállás egyenesen van az optimális értéknek 0-nak kell lennie. Ettől eltérő adatok mind mínusz mind pedig pozitív irányban a kormányszögjeladó vagy a Futómű hibájára enged következtetni. Az esetek 90 % ban elmondható, hogy a hibás SAS modulok a tárcsák elkalibrálódása végett történnek, csak elenyésző esetben találkozunk belső hibás SAS - internal fault - hibás kormányátvezetővel amelyet sajnos nem lehet felújítani. A kormányátvezetők szenzorai és egymáshoz viszonyított értékük, rendkívül érzékenyre vannak a gyár által állítva, elegendő szinte 0.5 - 1 fokos tűrés és máris érkezik a hiba üzenet! 
 
 

ANTI SKID SERVICE REQUIRED/ KIPÖRGÉSGÁTLÓ SZERVIZ SZÜKSÉGES

 
A SAS modulok két fő csoportra oszthatok: 
 
DSTC és STC rendszerrel szerelt típusok alapján különböztetjük meg őket. A cikkben képeket is mellékelek a két típusról ami fizikailag (formailag) tejesen eltér egymástól. A leggyakoribb verzió a DSTC vel szerelt modellek, amikor az átvezető gyűrűn helyezkedik el az elektronika, az STC modelleknél az elektronika az átvezető gyűrűtől különállóan a CEM-en (komputer vezérlőn) helyezkedik el, ezek a modellek nem rendelkeznek menet stabilizáló rendszerrel (csak kipörgésgátlóval).
Az STC modellek a felújítása nem lehetséges, kizárólag gyári megoldás létezik. Ritka esetekben találkoztunk szoftveres hibával, melyre a szoftveres frissítés megoldást jelenthet, de az esetek többségében jellemzően az STC verzióknál az elektronika meghibásodása okozza a kormányátvezető nem megfelelő működését. 
 
Milyen hiba üzenetek jelenek meg a műszerfalon, ha a kormányszögjeladó hiba lép fel? 
 
A válasz közel sem olyan egyszerű mint gondolnák!
 
Az egyik leggyakoribb hibajelenség indikációja az ANTI SKID/KIPÖRGÉSGÁTLÓ SZERVIZ SZÜKSÉGES hiba üzenet, amivel viszont vigyázni kell, mert könnyen félre vezethet! Nem minden ANTI SKID hiba jelenti egyenesen a kormányszögjeladó hibát: ANTI SKID általános hiba üzenet ami jó pár segédberendezés hibájára utalhat: ezek közé sorolnám az összkerekes  hajtással rendelkező típusok esetén a Haldex modul meghibásodását, a féknyomás szenzorok hibáját - illetve elszennyeződését, a perdület szenzor meghibásodása, kábelköteg hiba, vagy nem megfelelő futómű beállítás (kormányközép hiánya) okozhatja ezt a hiba üzenetet. Természetesen nehéz minden típusra leírni a pontos hiba listát az ANTI SKID hibára, ezért is általánosságban említettem meg a leggyakoribb ide sorolható hibákat.
 
Sokan nem tudják, de „otthoni” viszonylatban hozzávetőlegesen meglehet állapítani a kormányszögjeladó nem megfelelő működését:
Általánosságban elmondható, ha teljesen kitekert végállásban (akár bal vagy jobb oldalra kormányozva az autót) megjelenik az óracsoporton az ANTI SKID vagy a kipörgésgátló szerviz szükséges felirat, akkor nagy a valószínűsége, hogy egy SAS hibával állunk szemben. Természetesen pontosan csak is kizárólag diagnosztikával állapítható meg a hibajelenség fő oka, hogy elektronikai belső hibás vagy csak a SAS gyűrű kalibrációja már nem megfelelő.
 
Elmondható, hogy 150 ezer és 250 ezer kilométert futott példányokánál a legjellemzőbb a kormányátvezető meghibásodása, persze az évek során nem egyszer találkoztunk 300 ezer kilométer futott típusokkal, ahol még az eredeti kormányszög jeladó volt található az autóban.
Kormányszög jeladó külön karbantartást nem igényel, (kivéve panasz esetén) nyikorgó kormány, mely probléma zsírzás segítségével könnyen kiküszöbölhető. 
 
Befejezésül megemlítenem, hogy a kormányszögjeladó a gépjárműved biztonságtechinkai segédberendezései közé tartozik. Jó néhány ügyfél évek óta hibás kormányátvezetővel használja a Volvoját, elbagatellizálva a hiba valós okának feltárását! Csúszós, esős aszfalton egy vészfékezésnél minden másodperc számít és nem utolsó sorban minden biztonság technikai segédberendezés megfelelő működése!
Ezért javaslom mindenkinek, aki a leírtak alapján ráismer a kormányszögjeladó hibára, keressen fel egy szakszervizt és járjon utána a hiba valós okának megállapításának.
 
Forrás: VDASH Hungary
Szerző: Silingi Dávid
vissza